Stránka 1 z 2

Sekundarni prevod

PříspěvekNapsal: 30.10.2007-19:56
od Anonymous
Mam jen vlastne dotaz nezkouseli jste nekdo na xj 600s po rv.92 davat vetsi retezovy kolecko nebo mensi rozetu aby se dalo jezdit na nizsi otacky stejnou rychlosti tak nejak jako jste zvykli masinu jsem si zamiloval uz pred silene dlouho dobou ale az tedka jsem se k xjčku propracoval ale zarazilo me jak je to prekrasne poskladany ale tu 6tku bych uvital delsi a taky bych to chtel vyresit aspon takhle a jestli nekdo neco vite tak diky za odpoved!

Re: Sekundarni prevod

PříspěvekNapsal: 30.10.2007-21:08
od Anonymous
Lahwac píše:Mam jen vlastne dotaz ... se dalo jezdit na nizsi otacky stejnou rychlosti

XJ900S :idea:
nebo vejš :wink:

PříspěvekNapsal: 31.10.2007-05:55
od Anonymous
Nejjednodušší je dát dozadu jinou gumu než předepsanou, měl sem tam nedávno 130/80/18(to znamená vyšší) místo 130/70/18 a na šestku při šesti tisících to jelo kolem 135km/h, místo 120km/h.. :) Ale pak ve vyšších rychlostech ztrácí tah samozřejmě.

PříspěvekNapsal: 31.10.2007-08:44
od Mira XJ
No já bych s tím moc nelaboroval. XJčko je slabé na to aby jsi nějak razantně měnil pastorky a rozety. Pokud si to ještě pamatuju,tak největší krouťák to mělo kolem 7500 ot. Což je pěkných 160-170. Pokuď chceš lítat po dálnici víc,tak si kup něco silnějšího. Pokud chceš jet na pohodu,tak pokud prodloužíš převod, tak motorka bude slabá a budeš muset podřazovat. Nehledě na to,že pokud pojedeš ve dvou a sbaglama,tak to bude líné jak veš.

PříspěvekNapsal: 31.10.2007-09:46
od lynx
Přesně tak. XJ je slaboučká, pohodová cestovní motorka. Její největší přednost je ve výdrži a vytrvalosti. Nahnání úpravami (problematickými, většinou se tím ohrozí největší přednost - životnost) pár km/h za cenu ubrání už tak minimální síly je hloupost. Jak říká Míra, na lítání jsou jiné stroje, tam zase neřešíš, jak na ně navěsit co nejvíc zavazadel :D

jiné převody byly i originál od Yamahy

PříspěvekNapsal: 31.10.2007-12:50
od Anonymous
Ahoj, pro švýcarsko ( a snad i Rakousko ) se dělala Alpská verze, která měla jiné zpřevodování. Ale bylo to do rychla, tak aby v kopcích lépe táhla a měla i jiné brzdové obložení a snad ještě nějaké úpravy. V Čechách se pár těchto dovozů také toulá. pozná se podle v.č. má to jiné písmenka. Kdo má návod k obsluze všimne si že je tam i jiný rozsah max otáček.

PříspěvekNapsal: 31.10.2007-13:11
od Mira XJ
Do pomala. :D Ne do rychla.

Diky

PříspěvekNapsal: 31.10.2007-16:16
od Anonymous
Diky za rady mam ji fakt chvilku ani ridit bych to valstne nemel je mi teprve 18 a je otevrena procet jsem tu toho dost a je na vas videt ze uz to chvilku jezdite tak tyhle touhy zatim odlozim a radsi s ena tom budu ucit jezdit !

PříspěvekNapsal: 31.10.2007-18:17
od mahomaho
U mého předchozího motocyklu jsem při výměně řetězové sady zjistil že mám na pastorku o jeden zub více než na nové sadě, na které byl počet podle manuálu správný. Takže původní převod byl do rychla o čemž jsem rok a půl vůbec nevěděl. Výsledek byl takový že skoro max. rychlost jsem dosahoval na 5tku a na šestku se otáčky buďto jen snížily nebo za velmi, velmi příznivých okolností se rychlost přehoupla přes maximum udávaným výrobcem. Jak nesmyslné to bylo zpřevodování jsem zjistil až po namontování nové řetězovky, kdy motorka zesílila hlavně na 4,5,6-stý rychlostní stupeň. Méně řazení, příjemnější pocit ze síly kterou jsem cítil na zadním kole. Bylo znát že takhle to má fungovat. Asi tak bych to nejlépe popsal. :wink:

PříspěvekNapsal: 07.11.2007-11:35
od Anonymous
Sekundarni prevod nema zadny vliv na motor ani na vystupni hridel.
Promin Tridaku, ale na Bizonovy si to posral ty moc napnutym retezem.
Mam dragsterovou 350 s 32hp a prevodem 15:52 a 16" kolem (std je 17:52 a 18"kolem). Jediny kde to dela problem, je ze se kurvi sekundarni retez vic, protoze je na nej vetsi tah a tim se rychleji kurvy zuby jak na kolecku tak na rozete.
Opecne plati, cim mensi sekundarni kolecko, tim vic odchazi retez.

Sekundarni prevod si mej dle libosti, jak ti to vyhovuje.
Radsi zmen prevod nez menit pneu.
Pri zmene pneu musis zaradat autorizovaneho dovozce o prohlaseni, ze muzes alternativne pouzit jine pneu.

PříspěvekNapsal: 07.11.2007-12:24
od TOMMZ
Havlis měl asi na mysli, že to nemá vliv na samotný motor...ne na jizdní vlastnosti-rychlosti.

Jinak dobrá úvaha. Proto jsem na horskym pořád ohýbal zadní osičku v kole.

PříspěvekNapsal: 07.11.2007-14:32
od TOMMZ
No ale to se ti stane jen při změně převodu do rychla. To snad nikdo na šestce nedělá...to zas nemá tolik síly.

PříspěvekNapsal: 29.11.2007-11:40
od Anonymous
Tridac ano diky vetsi sile na retez je i vetsi sila na zadni rozetu to se prenasi na lozska kola, diky tomu, ze retez neni v ose tahne i kyvku ke strane a ulozeni kyvky trpi vic. Ale tady kolegovi slo o zmenu prevodu vramci procent ne o zmenu 300%. Proto to ten ram a ulozeni zvladne.

Co se tyce tech slapek tak o jaky stredech mluvic. O stredu klik nebo o stredu samotne slapky. Moc to nechapu. Pokud jde o obyc staticke sily a momentu na stred kolik (toho 3 tacu). Tak prevod NEMA zadny vliv na loziska stredu.
Priklad: Doufam, ze semnou budes souhlasit, ze nejhorsi situace, ktera muze nastat, je ze kopec bude tak velky, ze motorka bude spomalovat i pres plny plyn. Dejme tomu, ze v prevodovce nejsou ztraty a ma primy prevod. Tim by na vystupni hrideli bylo 50Nm pro XJ 600. Kdyz spomaluje znamena to ze 50Nm je malo na dany prevod a jizdu. Tim lze rict, ze maximalni sila, kterou vystupni hridel vyvyne bude 50Nm. Stejny pripad je kdyz se zadni kolo nebude tocit.
Nejhorsi je to i pro pripad kola, ze budu pusobyt celou svoji vahou a kolo nepojede. (muzu na slapce skakat - dynamicke zatizeni)
(pomineme to, ze 4T motor nedokaze v klidove poloze vyvinout 50Nm)
Rozeta na to nema vliv akotar meni jen sklon roviny v ktere to pocitame.

Velikost primarniho kolecka dela paku momentu na hrideli a tim se zde vytvari posuvna sila opacna sile, kterou se taha retez.
Na lozisko pusoby posuvna sila. U jawy je lozisko 3205, ktery dokaze unest 18 KN. Polomer kolecka je 40mm. Sila 40Nm to je posuvna sila 1KN. Jenze kolecko a lozisko nejsou v ose je to o 30mm posunuty. Vzdalenost mezi loziskama je 200mm. Takze sila bude vetsi v pometu vzdalenosti 15%. Na lozisko je to sila 1,15KN. Na kolecku odeberu 2 zuby to je cca 10mm. To je na ose 1.33KN na lozisku 1,53KN. Sila s velkym koleckem je 7,38% unosnosti loziska. Sila s malym koleckem je 8.5% unosnosti loziska. Naviseni zatizeni na lozisko vzhledem k jeho unosnosti je 1,12%.

Zaver: Omlouvam se za to, ze jsem zde tvrdil, ze pri zmene primarniho kolecka se nezvisi sila na vystupni hridel. Ano navisi se, ale je to max 2%. Coz na zivotnosti nebude mit temer zadny vliv. Vetsi vliv bude mit spatne natazeny retez.
Pokud clovek bube menit rozetu vliv zde neni na vystupni hridel potazno lozisko zadny. (Pouze se meni rovina v ktere pusoby posuvna sila)
Vliv velikost rozety na lozisko zadniho kola bude, ale zase analogicky k tomuto vypoctu. Pokud bude rozeta mensi bude sila mensi, protoze zde nemame moment ale posuvnou silu od retezu.

Prakticky: Pokud si zmenis sekundarni prevod do rychla lozisku na hrideli a v kolech to jen prospeje. Vliv na motor je v zavislosti na stylu jizdy.

PříspěvekNapsal: 29.11.2007-16:27
od Anonymous
Já se teda omlouvám, že budu znít jako naprostej laik, ale spousta lidí si na mašinách mění převodovej poměr jinou rozetou-kolečkem a ještě sem nikde nečet ani neslyšel, že by se v důsledku toho zničil motor..třeba se tim majitelé jenom nechlubí..to by se mohlo skoro dát jako dotaz ohledně zkušeností s poruchovostí takhle upravených motorek na motorkari.cz...třeba by vás to rozsoudilo.
A pak mě napadá ještě jedna věc, nebylo to u těch škodovek taky třeba materiálem součástí? Pochybuju, že třeba japonský auto/motorka z dob škodovek 110RS mělo daný součásti kvalitativně ze stejnýho materálu.

PříspěvekNapsal: 04.12.2007-17:15
od Anonymous
Slo mi hlavne o to, aby zde byla predstava jaky je to rozdil v naviseni.
Kdyz se rekne "ma to vliv", "je to o kousek vetsi, ale ne zas moc", tak je to dost zavadejici. Aby zde nebyli mistifikovani ti, kteri zacinaji s upravama motocyklu a jeste nemaji zkusenosti, predstavu.

Stejně jako na motorce
Tam je 32 zubů na rozetě u Bizona a já tam dal 28. Tahalo to pořád na zadní ale jel jsem 100 z kopce


Aby zde treba nekdo nemel pocit, ze kdyz da mensi rozeta, tak to pujde do sily. Rozeta je to na zadnim kole a sekundarni retezove kolecko je to na vystupu motoru.

PříspěvekNapsal: 05.12.2007-00:37
od Anonymous
Tridac: Můžeš sem prosímtě dát nějakej odkaz na text nebo obrázek, kde je popsaný to malý řetězový kolečko na hřídeli z motoru jako rozeta? Případně odkaz na nějakej shop, kde se to takhle prodává?

PříspěvekNapsal: 05.12.2007-01:24
od TOMMZ
Tridac píše:To co si napsal není pravda. Rozeta je rozeta. A je to vždy to přední kolečko na které se dává řetěz, který jde dozadu na zadní kolo.


Obávám se, že si pleteš pojmy. Taky jsem ještě neslyšel, že by někdo říkal málemu oz. kolečku rozeta....no ale když to bylo za tvých mladých let....

PříspěvekNapsal: 05.12.2007-08:45
od Anonymous
Je to tak, primarni prevod je z kliky do prevodovky (retezem, remenem, ozub. soukolim). Sekundarni prevod je vystup z prevodovky na zadni kolo (kardan )=>, retez, remen).

Existuje motorka ktera ma pohaneny jak predni tak zadni kolo (neznam presne model), ale tam je sekundarni prevod na zadni kolo retezem a "sekundar" na predni kolo olejovym cerpadlem. A ted rika se tomu na predni kolo taky sekundar ... sam nevim.

PříspěvekNapsal: 05.12.2007-09:34
od Anonymous
Tridac: Možná sem tě správně nepochopil, ale psals "Rozeta je rozeta. A je to vždy to přední kolečko na které se dává řetěz, který jde dozadu na zadní kolo." Tak sem jenom chtěl vidět někde napsáno, že to tak je nebo bylo..sám sem totiž nic nenašel a někoho by to mohlo docela zmást. O primárním a sekundárním převodu se vůbec nehádám :wink:

PříspěvekNapsal: 05.12.2007-09:44
od lynx

PříspěvekNapsal: 05.12.2007-12:58
od felika
Ja som o pár rokov starší ako Tridac, s motorkami sa zaoberám odmalička, ale nikdy som sa nestretol s takýmto opačným pomenovaním ozubených kolies sekundárneho prevodu, ako sa o to snaží Tridac.
Tridac, nič osobné, ale rozeta vždy bola aj je hnané ozubené koleso sekundárneho prevodu (to čo je na osi kolesa). Tu nejde o to, ako to niekto nazýva doma, v domácom prostredí je to snáď prípustné, ale v styku s "neinformovanou" verejnosťou je namieste veci nazývať tak, ako sú všeobecne pomenované, aby nedochádzalo k takýmto nedorozumeniam.
A za každú cenu zotrvávať na svojom omyle - hm...

PříspěvekNapsal: 05.12.2007-19:44
od Hynek
Tridac---Už jsem to vysvětloval, pár desítek let zpátky, začínal jsem na Mustangu, což byl zcela nový model a měl rozetu 28 zubů, což bylo přední ozubené kolečko.

Tak to bych moc rád to kolečko viděl!!!!! Pokud vim tak na Mustafoj byli kolečka od 11 do 14 zubů. :smt021

Koukni sem tady jsou rozety
http://eshop.motoservis-travnicek.cz/ro ... 1_205.html
.
a tady kolečka.
http://eshop.motoservis-travnicek.cz/ko ... 0_194.html

PříspěvekNapsal: 05.12.2007-21:55
od zbynek
Tak jak nad tím tak přemýšlím, tak jsem z toho celý tumpachový :smt009
Já měl vždy za to, že motor vyvine určitou sílu, která se skrz primární převod, spojku, převodovku a sekundární převod přenáší na kolo/kola. A pokud změním počty zubů na sekundárním převodu (já osobně používám termíny: ozubené kolečko >>na výstupní hřídeli a rozeta >>na ose kola, to jen aby nedošlo k mýlce :) ) tak jediné co změním budou poměry na zadním kole, ne? Motor se přeci točí jedním směrem, změněné síly nemohou působit v opačném směru, "nazpátek", ne? :?: Jediné co může trpět, jsou ložiska v náboji kola, pneumatika, ventilek na duši či vlivem příliš malého kolečka sekundární řetěz, který nutím běhat velkou rychlostí v malém ohybu.

A ještě jedna myšlenka: I Škodovka dělala dvojí provedení převodovek, nížinná a horská (divil jsem se, proč tátův favorit jede objektivně pomaleji než švagrův, pak jsme ujistili, že má jiný celkový převod), znamená to tedy, že auta s "horskou" konfigurací převodovky mají menší životnost např. motoru?

PříspěvekNapsal: 06.12.2007-00:15
od Anonymous
Tridac: Teda sorry, ale fakt se mi už nelíbí, jak ze všech děláš idioty. Někomu tu není něco jasný, slušně se zeptá a ty tohle. Navíc neskutečně přeháníš. Už tohle vlákno přestávám číst, je to o ničem.

PříspěvekNapsal: 06.12.2007-06:42
od zbynek
Obávám se, že použít příměr s motor z Volhy do Forda, popř. z 613 do Trabanta je poněkud nešťastné. Nikdo tady (a ani my tumpachoví) přeci netvrdí, že zrovna tato změna zůstává pro celé auto bez následků...

Já si jenom selským rozumem myslím, že se síla vyvinutá motorem pohybuje jenom jedním směrem, a tudíž všechno co se cestou změní může ovlivnit věci jenom "za sebou" ve smyslu postupu síly. Nevěřím, že změnou řetězového kolečka či rozety na sekundárním převodu ovlivním např. životnost vačky. Věřím, že změna má vliv na opotřebení řetězu, na ložisko v kole (v případě auta na homokinetické klouby, silentbloky, zavěšení), větší kroucení kyvky, na větší/rychlejší opotřebení pneumatiky či na "životnost ventilku", ev. tlumiče/pružiny.

Hádat se nechci, prostě pohled selského laika :-)

PříspěvekNapsal: 06.12.2007-10:59
od zbynek
Jardo, já bych to připsal depresi z kalendáře :-) Mnozí s prvním sněhem zazimovali a teď, když vidí, že by se ještě dalo tak není na čem. Do toho ze všech stran vánočně-reklamní masáž, následuje stres z toho co manželce/dceři/synovi/tchýni/Alíkovi/XJéčku a hlavně kde na to vzít. (já to vyřešil před cca třinácti roky, vánoce/narozeniny/svátky/cokoli neslavím a mám klid)
Všechno se v dobré obrátí, počkej na jaro :-)
Přeji Ti co nejméně služebních kilometrů a pokud nějaké tak ať vedou jen do porodnic :-D

PříspěvekNapsal: 06.12.2007-13:36
od Anonymous
Opravdu zajímavá diskuse tady, každý stále opakuje to své :D Tak já se taky přidám :wink: :lol: Tridac napsal, že fyzika je sviňa, no to si ce je, ale v tomhle případě sem se nad tím krátce fyzikálně zamyslel - motor vyvine nějakej kroutící moment, ten putuje přes primár a spojku do převodovky, kde s ním nějak čachrujeme a mění se v závslosti na poloměru ozubených kol, až doputuje na pastorek, tedy přední ozubené kolečko. No a teď se změní na tahovou sílu v řetězu velmi jednoduše: M/r=F, neboli ten moment, dělený poloměrem kolečka neboli ramenem síly, se rovná výsledná tahová síla na řetěz. Když zmenším kolečko, síla se zvětší. Větší tahová síla v řetězu způsobí jednak větší moment působící na zadní rozetu potažmo kolo, potažmo zvýší jízdní dynamiku. Ale taky způosbí větší namáhání ložiska jak pod pastorkem, tak na zadním kole-větší tahová síla. Toť dle mě a fyziky vše, na motor to nijak nepůsobí, ten stále vyvíjí stejný výkon a krouťák, nic jiného ani neumí :wink: Dobrá analogie je to horské kolo, já šlapu pořád stejnou silou, ale podle toho, jaký dám převod, jedu buď rychleji, ale nevyjedu nic, anebo jedu hodně pomalu a vyjedu i příkrý kopec, ale síla působící z mých nohou na šlapky se nemění, mění se pouze tahová síle v řetězu. Za více síly méně otáček a naopak, zkrátka něco za něco. Toť můj názor, podle mě fyzikálně správný. Přijímám jakoukoliv předmětnou diskusi a výtky k tomu, co jsem zde napsal. Pokud si někdo myslí, že to má být jinak, nechť se nebojí a sdělí mi to spolu s odůvodněním a správným zněním, jinak ať s mou reakcí ani nepočítá. Děkuji!

PříspěvekNapsal: 06.12.2007-13:48
od Anonymous
Tridac píše:Nastartovat moto, zařadit jedničku a při přidávání plynu a uvolňování spojky postupně sešlapávat zadní brzdu. To je stejný efekt jako byste vyměňovali převody a zvyšovali sílu do tahu.


Dle mého názoru nesmysl, dáváš dohromady jabka s hruškama. Zvyšuješ vpodstatě jízdní odpory tím, že brzdíš zadní brzdou, to je vše. To nemá se změnou převodů co dělat. Ano, bude to mít vliv na celou soustavu, ale jen proto, že budeš dávat hodně plynu, jinými slovy, může za to motor a jeho krouťák. A jediné, co se oddělá, bude spojka

PříspěvekNapsal: 06.12.2007-21:50
od Hynek
Tak pánové kde to vázne????!!!!!!Čekám kdy se tu zase něco pěknýho dozvím.Názory jsou tu různý a docela mně to baví číst ,i když mně to chvílema hlava nebere jak se tady bavíte :smt021 .Když se bavíte o ty fyzice ,tak jistě znáte i tento zákon."Každá akce vyvolá reakci,stejně silnou ale opačně orientovanou" :lol: :lol: :lol: A to ne jen ve fyzikálních pojmech.Tak kdo se první ozve???

PříspěvekNapsal: 06.12.2007-22:11
od Anonymous
Hele nerejpej! :lol: Ano, vyvolá akci, stejně silnou, ale opačně orientovanou, jenže ta musí putovat od zadního kola, vzniká totiž v místě dotyku pneu s vozovkou. Tam se přemění na moment, který se přes rozetu mění v sílu na řetěz, přes řetěz putuje na pastorek, ale jelikož jsme ho zmenšili, moment působící zpět do převodovky je stejný kvůli známému vzorečku M=F*r. F, tedy síla, je sice větší, ale r, poloměr pastorku menší, čili moment, který putuje do převodovky a působí zátěž, je stejný, jako před změnou pastorku. Spokojenost? :wink: :lol: